You are currently viewing Co robi Wirtualna Asystentka, a czego nie robi?

Co robi Wirtualna Asystentka, a czego nie robi?

Na szczytach list bestsellerów można znaleźć książki, których autorzy-milionerzy opisują swoją drogę do ogromnych pieniędzy. Większość z tych osób deklaruje, że musieli nauczyć się oddelegowywać zadania. Wielu pisze wprost, że powierza swoje zadania Wirtualnym Asystentkom. W Polsce także zaczyna rosnąć (w lawinowym tempie) zainteresowanie tym modelem współpracy. Co robi Wirtualna Asystentka? Jak może pomóc w rozwoju czyjegoś biznesu? A co zdecydowanie wykracza poza jej kompetencje?

Kim są Virtual Assistants?

Virtual Assistants to stosunkowo młode zajęcie. Wirtualne Asystentki (w zawodzie tym zdecydowanie przeważają kobiety) wykonują przede wszystkim zadania typowe dla asystentury – administracja i obsługa klienta. Jednak tym, co wyróżnia sposób pracy Wirtualnej Asystentki, jest zdalny model wykonywania obowiązków. Brak tu biura, stanowiska pracy w firmie klienta, a także najczęściej stałej umowy o pracę.

Wirtualna Asystentka kontaktuje się z klientem online, a także online wykonuje dla niego konkretne zlecenia. Dlatego Wirtualne Asystentki to osoby, które potrafią wykorzystać w 100% technologię i odpowiednie narzędzia, aby móc pracować zdalnie. Biurem WA jest najczęściej jej własny dom lub (coraz częściej) dowolna przestrzeń coworkingowa.

Przeważająca część Wirtualnych Asystentek pracuje jako freelancer – oferuje swoje usługi, podpisując umowę o dzieło lub wystawiając fakturę B2B.

Co robi Wirtualna Asystentka?

Najkrótsza odpowiedź – co potrafi. Zakres usług WA może być bardzo rozbudowany i zróżnicowany. Podstawą są zawsze usługi administracyjne, jednak doświadczona Wirtualna Asystentka specjalizuje się z czasem w wybranych usługach. Może to być marketing, PR, rekrutacja, eventy czy obsługa techniczna stron WWW.

Do najczęstszych prac administracyjnych Wirtualnej Asystentki należą obsługa wirtualnej recepcji oraz praca z dokumentami.

WA służy pomocom takim osobom jak fryzjerzy, lekarze, trenerzy personalni, psycholodzy, czyli tym, którym telefon „dzwoni w kieszeni”, odciągając ich uwagę od najważniejszego – klientów.

Wirtualna Asystentka może zająć się przygotowaniem prezentacji, researchem informacji, korektą tekstów,  przygotowaniem zestawień. Tutaj nieodzowna jest umiejętność sprawnej obsługi programów Word oraz Excel.

Często także Wirtualne Asystentki wspierają klienta w obsłudze mediów społecznościowych.

W zależności od obranej specjalizacji wachlarz zadań, które można powierzyć asystentce, się zmienia. Asystentka specjalizująca się w rekrutacji będzie mogła wykonać selekcję CV i przeprowadzi rozmowy z potencjalnymi kandydatami.

Z kolei specjalizująca się w marketingu asystentka prawdopodobnie będzie zajmować się dodatkowo poprawkami czy aktualizacjami na stronie, wrzucaniem artykułów oraz prowadzeniem kampanii reklamowych na Facebooku czy AdWords.

Chcesz zostać wirtualną asystentką i/lub podnieść swoje kwalifikacje? Zobacz, co przygotowałam dla Ciebie w BrandassistAdademy. Kliknij tutaj.

Czego Wirtualne Asystentki nie robią?

Wirtualne Asystentki na pewno nie wykonują pracy stricte sprzedażowej, czyli nie wykonują telefonów dla klientów, aby sprzedawać ich produkty bądź usługi. Zadaniem Wirtualnej Asysytentki nie jest także aktywne zdobywanie klientów dla swojego klienta. Takie zadanie to zadanie dla Call Center.

Wirtualne Asystencki nie pracują również za prowizję. Oczywiście można zawrzeć w umowie podstawę plus bonus prowizyjny np. od sprzedaży w sklepie wygenerowanej dzięki działaniom asystentki w social mediach. Jednak Wirtualna Asystentka nie jest przedstawicielem handlowym.

W czym warto się specjalizować?

Jakie są najbardziej oczekiwane obecnie umiejętności wśród Wirtualnych Asystentek? Klienci oczekują przede wszystkim, aby asystentka była nie tylko dyspozycyjna i pracowita, ale także by potrafiła doradzić, a nie tylko wykonać zlecone zadanie.

Nie ma co ukrywać, że najcenniejsze u Wirtualnej Asystentki stają się dziś umiejętności techniczne takie jak:

  • umiejętności tworzenia i zarządzania stronami na podstawie CMS WordPress,
  • tworzenie landing page’y,
  • efektywne prowadzenie social media, w tym tworzenie reklam na Facebooku,
  • umiejętności korzystania z narzędzi wspierających sprzedaż i obsługę klienta CRM.

Ponadto coraz prężniej rozwijająca się branża e-learningu wymaga od WA umiejętności realizacji eventów online, takich jak: kursy online, webinary, szkolenia online lub live’y na różnych social mediach.

Jak zdobyć nowe umiejętności i sprostać oczekiwaniom klienta, poczytasz w artykule: Ogrom możliwości. Co i jak wybrać, by być spełnioną WA.

Nie zapominajmy, że podstawą wirtualnej asysty jest wciąż administracja i obsługa klienta. Dlatego przedsiębiorcy oczekują od wirtualnych asystentek znajomości języków obcych oraz wysokiej jakości Customer Experience.

Czy zapotrzebowanie na Wirtualne Asystentki będzie się rozwijało? Na pewno. Coraz częściej przedsiębiorcy opierają rozwój swojej marki właśnie na działaniach w sieci i coraz chętniej sięgają po elastyczny model współpracy online. Dlatego ofert pracy dla WA będzie coraz więcej, ale też coraz wyższe będą wymagania stawiane przed Wirtualnymi Asystentkami.

Potrzebujesz przegadać temat? Chcesz mieć 100% pewności czy to ścieżka dla Ciebie?

Podziel się tym tekstem
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Dodaj komentarz